NÅR DU FLYTTER IND (TEKST FRA LLO)
Fra den dato lejligheden er til din rådighed, har du 14 dage til at skrive og sende en indflytningsrapport til din udlejer.
En indflytningsrapport er vigtig, fordi det er din dokumentation for eventuelle mangler i lejligheden, som du ikke bør betale for, når du engang flytter.
Vær omhyggelig, når du laver indflytningsrapporten — det du ikke skriver med i rapporten, risikerer du at skulle betale for, når du flytter. Hvis du har mulighed for det, så tag meget gerne fotos.
Det er dig, der har pligt til at dokumentere, at du har sendt indflytningsrapporten til din udlejer, så send den både anbefalet og som almindeligt brev. Husk at gemme kvitteringen for det anbefalede brev. Udlejer skal have rapporten med listen inden udløbet af de 14 dage.
Gem altid en kopi af indflytningsrapporten til dig selv — den er lige så vigtig som din lejekontrakt.
Der er ikke nogen krav til, hvordan en indflytningsrapport skal se ud. Du kan i princippet skrive den i hånden på et almindeligt stykke papir.
Mangler i lejligheden kan være:
• Malerpletter eller andre mærker på gulvet
• Lakken slidt af på gulvene
• Manglende døre
• Stikkontakter der ikke virker eller er overmalede
• Huller i fliser
• Atypiske farver
• Savsmuldstapet, der overlapper (skal støde sammen)
• Vægmaling på træværk
• Kalk i håndvask og wc-kumme
Få hjælp af vores konsulenter
Hvis du er usikker på selv at lave din indflytningsrapport, så kan du få en af vores konsulenter til at hjælpe dig. Indflytningssynet skal ske senest 1 uge efter, du er flyttet ind. Du kan læse mere om vores indflytningssyn i vores pjece ”Flyttesyn”
Her kan du hente en tjekliste: Indflytnings tjek